Prietenul meu Virtual
stima de sine

Cum sa fiu super eroul meu crescand stima de sine

Afla cum sa iti cresti stima de sine si sa ajungi super eroul tau in 10 pasi simpli.

1.Iarta-te pe tine nu pe ceilalti.

Da, ai citit bine. Esti o persoana minunata care merita sa se bucure de lucrurile pe care le-a realizeze (fie ca e vorba de cursuri, studii, experienta de munca, familia pe care o sustii si de care ai grija etc.).

De cele mai multe ori persoanele cu stima de sine scazuta doresc perfectiunea de la ei si tind sa se jigneasca si sa se injoseasca. Aceasta voce interna pe care o aud de fiecare data cand nu reusesc sa se ridice la nivelul dorit le diminueaza stima de sine si le demoralizeza. Ceea ce putini stiu este ca aceasta voce interna este de fapt „vocea parintelui”. Este vocea mostenita a persoanei care a reprezentat autoritatea asupra acelei persoane, in copilarie.  Este vocea vesnic nemultumita de note. Este vocea critica atunci cand nu ai fost cuminte sau nu ai fost copilul perfect.

Dar oare ce a facut atat de rau acest copil sa fie judecat si cand e adult pentru tot ceea ce face?

Ce e atat de neiubit la acest copil care mai si greseste?

Fa aceste exercitii pentru a invata sa te iubesti mai mult:

  • Ia o fotografie veche de a ta si priveste acel copil. Ce vise avea? Ce ii placea sa faca?
  • Spune-i ca-l ierti pentru toate micile greseli si ca-l iubesti si o sa-l iubesti indiferent de acestea.
  • Spune-i cat de deosebit este.
  • Spune-i cat de multe ai invatat si ai trait datorita lui, datorita curiozitatii si curajului sau.
  • Spune-i cat de mandru esti de el si pentru ceea ce a infruntat.
  • Spune-i ca o sa-l alungi pe omul rau care-l critica daca indrazneste sa mai apara.

2.Redescopera cine esti si ce te face o persoana deosebita.

Recomand sa-ti faci un jurnal propriu in care sa-ti scri povestea vietii. Noteaza-ti la fiecare povestire ce ai invatat din acea experienta, ce ti-a fost greu si usor sa faci.

Daca-ti este dor de anumite persoane, ce anume iti lipseste si ce ai dori sa le spui. Apoi spune cu voce tare ca si cum acele persoane sunt in fata ta si ia-ti ramas bun de la ele.

Daca iti este dor de o anumita perioada din viata ta noteaza ce-ti lipseste. Gandeste-te daca poti sa mai faci acele lucruri ( ca de exemplu sa inveti ceva sau sa vorbesti cu acei prieteni). Daca da fa-le, daca nu, multumeste acelor amintiri si intoarceti atentia catre lucrurile minunate ce se intampla acum in viata ta.

Noteaza-ti calitatile pe care le gasesti la tine si spuneti-le in oglinda dimineata de cate ori simti ca este nevoie. Spune: „Sunt … (completeaza cu calitatea pe care ai gasit-o)” si „Ma bucur ca am aflat acest lucru despre mine.”

Daca nu gasesti nici o calitate la tine gandeste-te la ce apreciezi la persoanele dragi tie. Ceea ce iti place la ceilalti este calitatea pe care o gasesti si la tine. S-ar putea sa spui initial ca nu este adevarat sau ca o ai dar mult prea putin fata de persoana pe care o apreciezi, insa acea calitate se afla in tine. Asa ca incepe sa o apreciezi. Incepe sa o recunosti in tine cu exercitiul de dimineata mentionat mai sus.

3.Invata sa te iubesti.

  • Fa-i complimente celei mai importante persoane, TU.
  • Ofera-ti cadouri de apreciere pentru munca depusa.
  • Fa o baie cu esente, sare de baie sau alte plante ce te pot ajuta sa te relaxezi.
  • Fa-ti un masaj la picioare si la maini cu o crema hidratanta sau du-te la un salon de masaj.
  • Fa o plimbare in parc, pe munte sau pe plaja doar pentru a fi prezent si sa te bucuri de natura.
  • Fa exercitii de meditatie pentru a alunga agitatia de zi cu zi si a te concentra pe prezent.
  • Ai grija de tine invatand alimentatia potrivita in functie de bioritmul personal. Du-te la doctor pentru consultatiile de rutina si trateaza ce probleme de sanatate ai. Fa-ti o rutina de minim 15 minute de exercitii fizice pentru a fi in forma.
  • Asculta muzica pe care o indragesti.
  • Fa mai mult din activitatile care-ti plac (un hobby, sa canti, sa dansezi, sa citesti, sau alta activitate indragita).

4. Bucura-te de ceea ce ai in prezent.

Cand spun asta nu impun nimanui sa fie multumit cu ceea ce are si sa nu-si doreasca nimic mai mult in viata. Vreau doar sa reamintesc ca e indicat sa te mai opresti din cand in cand si sa recunosti in viata ta ce ai reusit pana acum sa faci. Vreau sa-ti dai seama ca succesul nu vine peste noapte. Ca o familie nu se intemeiaza fara a oferi timpul si devotamentul tau.

Stiu ca este foarte usor sa treci cu vederea peste toate lucrurile pe care mai inainte nu le aveai sau nu le faceai. Insa daca inveti sa le recunosti o sa-ti aduca multe avantaje in viata ta.

In primul rand, daca tu nu recunosti evolutia ta si valoarea pe care o aduci de ce ai crede ca ceilalti o sa o recunoasca. Mai intai trebuie sa inveti sa te apreciezi tu pe tine si apoi si ceilalti o sa te aprecieze.

In al doilea rand, o sa te ajute sa afli unde mai ai de lucrat la tine si care sunt atuurile tale.

Si in al treilea rand, bucurandu-te de reusitele din prezent o sa inveti sa te bucuri si de reusitele din viitor, iar asta face diferenta dintre un om fericit si unul nefericit.

Fericit nu e cel care are parte in viata doar de evenimente placute. Fericit e cel care se poate bucura de evenimentele placute atunci cand se intampla.

5. Cum vezi tu fericirea pentru tine?

De cele mai multe ori persoanele cu stima de sine scazuta spun ca o sa fie fericite cand altcineva o sa faca ceva sau o sa actioneze cum si-ar dori ele.

Ceea ce o sa spun acum o sa deranjeze pe multi. Asumand responsabilitatea fericirii tale altei persoane esti imatur si iubitor de a fi in centrul atentiei dandu-te drept victima a propriei tale vieti. Poate ca pe scurt timp te simti bine, insa cu o astfel de atitudine indepartezi persoanele dragi de tine si te blochezi in starea ta de confort (unde nu faci nimic pentru a-ti schimba viata, insa te astepti la rezultate).

Ce vreau sa spun este ca aceasta gandire este nesanatoasa atat pentru tine cat si pentru ceilalti.

Ajunge cu a-ti cauta scuze si a da vina pe ceilalti pentru nefericirea ta. Incepe sa faci schimbarea de care ai nevoie in viata ta. Poti sa faci acest lucru urmand sfaturile din acest articol Cum sa fac o schimbare in viata mea.

6. Gandeste-te daca te-ai putea imparti in doua persoane cu ce ai vrea sa te ajuti pe tine. Gandeste-te la solutii practice pe care le poti indeplini.

Cu ce ajuta acest lucru stima de sine? Gasind solutii la problemele pe care le ai, realizezi ca te poti descurca in viata si asta iti ofera mai multa incredere in fortele proprii. Acest lucru o sa te ajute si in a incerca noi experiente care o sa te ajute sa descoperi alte noi calitati pe care le ai. Si astfel, nu numai ca gasind solutii iti cresti stima de sine, in acelasi timp si continui propria dezvoltare care iti mentine stima de sine.

7. Vorbeste despre lucrurile pe care le faci si celor din jur.

Daca un lucru te pasioneaza si vrei sa afli mai multe despre el, de ce sa-ti fie teama sa vorbesti si cu ceilalti despre acest lucru. Cauta grupurile de oameni pasionati de ceea ce-ti place si tie. Acest lucru o sa te ajute sa continui sa fi motivat, sa iti mentii dezvoltarea personala, sa simti ca ceea ce faci are valoare si astfel sa realizezi ca si tu ca persoana ai valoare. Este o actiune relativ usoara de a vorbi despre ce-ti place asa ca vorbeste.

8. Ofera iubire si ajutor celorlalti.

Acest exercitiu l-am realizat fara sa-mi dau seama de cate ori am avut ocazia (ca sora mai mare, ca voluntar, etc). Sa ajuti pe cineva nu numai ca te binedispune dar te poate si umple de energie. Exercitiul de a iubi si a ajuta alta persoana iti creste stima de sine pentru ca-ti ofera motive sa-ti dai seama ca viata ta conteaza, ca gesturile si comportamentele tale pot influenta viata altei persoane. Poate parea ceva banal privit dinafara insa aceste actiuni ofera motive pentru care merita sa te zbati in viata asta.

9. Cand ai un gand negativ gandeste-te daca asta te ajuta cu ceva.

Dureri de cap, blocarea in a actiona, blocarea pe ce nu am putut face ci nu pe ceea ce pot face, nefericirea, incapacitatea de a te bucura de reusitele din viata ta, toate astea sunt aduse de gandurile negative.

Ai nevoie de aceste efecte ale gandurilor negative? NU

Bun, deci cum contracaram? Punand intrebarea: ma ajuta cu ceva daca gandesc asa?

Daca nu, atunci ce m-ar ajuta acum?

10. Descopera care este scopul tau in viata si urmeaza-l.

Dintre toate cred ca acest pas este cel mai dificil. Pentru ca ne gandim, poate nu este acesta scopul meu sau poate vreau sa fac multe lucruri in viata noastra si ne imaginam ca in viata ai doar un singur scop.

Nu este chiar asa.

Fiecare are drumul sau si fiecare actiune pe care o faci fara sa-ti dai seama te indruma spre acel scop. Poate ca nu este necesar mereu sa sti care e scopul tau. Uneori e de ajuns sa ai incredere in tine ca o sa-ti dai seama ce e bine pentru tine si ce iti doresti.

Dar atunci cand il cunosti poti sa-ti dai seama mult mai clar ce anume o sa te duca la o viata implinita. Si urmand acest scop o sa incepi sa fi mai multumit de tine si realizarile tale, lucruri care-ti intaresc stima de sine.

Sper ca va fost util acest artiol.

Daca doriti sa aflati mai multe despre stima de sine si cum sa va intariti stima, va recomand si:

Add comment