Prietenul meu Virtual
propria afacere

Ghidul complet pentru a-ti incepe propria afacere

Doresti sa-ti incepi propria afacere dar nu sti de unde sa pornesti?

Am realizat acest mic ghid pentru a te ajuta.

1. Cauta motivatia pentru schimbare, deoarece fara aceasta nu vei avea succes.

Cand vine vorba sa pornesti o afacere multi dintre noi avem temeri:

  • „Nu este o idee originala si deci nu v-oi avea succes.”
  • „Am nevoie de o suma foarte mare pentru a incepe o afacere.”
  • „Trebuie sa am mult curaj si sa-mi asum riscuri pentru a avea succes….”

Sentimentul de teama, din perspectiva evolutiei, este cel care ne-a aparat de pradatori. Este cel care ne-a dezvoltat creativitatea pentru a crea obiecte si comportamente de autoaparare.  … Dar, cand vine vorba de a porni o afacere ai nevoie sa-ti depasesti fricile.

Nu toti suntem facuti sa fim proprii sefi. Majoritatea prefera confortul, in a i se spune ce sa faca, programul sa fie de la .. pana la…. Cand vine acasa sa se bucure de lucrurile pe care le are si nu-si doreste mai mult.

Totusi, cine doreste sa-si porneasca o afacere, vrea sa schimbe ceva. Si isi da seama ca schimbarea incepe de la el, dupa cum spune si Michael Jackson in „Man in the mirror”). Are un vis si lupta pentru realizarea lui. Munceste constant pentru a-si depasi limitele.

Deci, inainte de a porni la drum afla asta.

Esti dispus pentru a munci sa-ti indeplini visul tau sau vrei sa lucrezi pentru a indeplini visul altuia?

incepe_afacerea

Ok. Acum ca sti asta. Care este visul tau?

2. Descopera ce iti doresti.

  • Ce te pasioneaza?

Afacerea ta poate sa fie bazata pe hobby-urile tale, pe activitatile la care te pricepi cel mai bine si talentele pe care le ai.

  • Ce ai face in fiecare zi cu mare placere daca nu ar trebuii sa muncesti?

Dormitul nu este raspunsul care te poate ajuta aici. Sunt oameni carora le place sa calatoreasca si au ajuns sa fie platiti pentru asta. Altii carora le place sa gateasca si au ales sa faca asta etc.

  • Ce anume te motiveaza sa te trezesti de dimineata? 

Daca nimic nu te motiveaza sa te trezesti de dimineata atunci ce te motiveaza sa stai pana tarziu?

  • Cum te vezi dupa cativa ani?

Cu cat iti conturezi o imagine mai clara a ceea ce vrei, cu atat iti poate fii mai clar ceea ce ai de facut.

   Ai grija: daca esti visator si speri ca o sa castigi lozul cel mare, afla ca multi isi doresc asta si foarte putini sunt cei care obtin acest lucru.

Baza trebuie sa fie pe tine, cunostintele si fortele tale, nu ceilalti.

Deoarece acesti „ceilalti” sunt influentati de prea multe variabile pe care nu le poti controla.

O astfel de gandire, ca fericirea ta depinde de ceilalti, o sa-ti creeze migrene, depresie, dezamagire si incapacitate de a te bucura de micile reusite.

O sa iti aduca cosmaruri, senzatia de neputinta, probleme de sanatate si eu una nu-ti doresc asta. Tu vrei asta?

  • Deci, in ce consta ideea ta de afacere?

  • Care este produsul sau serviciul pe care vrei sa-l oferi?

Descrie-l cat mai clar.

Daca nu ai o idee clara de afacere, noteaza deocamdata toate ideile care ti-au trecut prin minte la intrebarile de mai sus.

Nu e nevoie acum sa alegi una. O sa o alegi pe cea potrivita de abea dupa ce le testezi.

  • Ce valoare aduce produsul/serviciul tau clientilor?

Cele mai mari companii pot deveni un exemplu pentru tine. O geanta de la Gucci nu este doar „o geanta”. Este rafinament in frumusete si eleganta. Iti da o traire de apreciere a propriei persoane. Iti da valoare tie ca persoana si iti deschide drumul spre noi conversatii.

Valoare pe care o oferi clientilor te scoate din anonimatul multimii de produse si servicii. Asta o sa-ti aduca noi clienti si o sa-ti pastreze clientii vechi.

3. Testeaza ideile pe care le ai pentru a alege cea mai buna.

   Pentru a valida ideea ta de afacere, pune-o in practica sa vezi daca atragi clienti.

   Gasisem la un moment dat povestea unui scriitor.  Acesta, pentru a decide ce carte sa publice, punea coperti la cartile din bibleoteca sa cu ideile de titluri pe care le avea. Iar prietenii sai invitati la petrecere, ridicau cartea cu titlul care ii atragea. Si astfel scriitorul alegea care o sa fie urmatoarea sa carte.

Daca vrei sa-ti testezi o idee nu-ti intreba familia si prietenii. Deoarece, ca si in povestea cu „Cei mai frumosi copii …” acestia pot sa fie orbiti de iubirea si aprecierea pentru tine si sa nu-ti spuna ca e o idee proasta.

  •  Poti sa o testezi facand un site de promovare al serviciului sau produsului

Aici oamenii interesati pot sa-ti lase adresa de e-mail pentru a afla cand incepe afacerea cu adevarat. In felul acesta aflii daca oameni isi doresc acest serviciu sau produs. Iar in acelasi timp te promovezi si iti faci o baza de date a viitorilor tai clienti.

  •  Site-urile crowdfunding

Pot sa te ajute atat pentru testarea ideii, promovare, dar si sa strangi bani pentru a incepe afacerea.

Cele mai cunoscute din Romania sunt: Crestem idei, Multifinantare, Pot si eu, We are here, Kazuu, Universitatea Babes Bolyai, Sprijina.

Cele internationale mai cunoscute sunt: Crowdcube, Rocket Hub, Kickstarter, F6S etc.

La emisiunea Arena Leilor poti participa cu proiectul tau de afacere, iti testezi ideea si in acelasi timp poti sa te promovezi  si sa obtii un partener de afacere.

  •  Poti testa direct cu oamenii monstre gratuite

Testeaza din produsele tale si afla ce parere au, ce poti inbunatatii si poti afla cat de interesati ar fi de produs.

In ceea ce privesc produsele alimentare ai nevoie de o anumita aprobare legata de conditile in care s-au facut si cum se pastreaza.

Iar in cazul serviciilor poti oferi cateva zile gratuite de proba, poti realiza un concurs iar castigatorul sa primeasca serviciul etc.

  •  Poti veni cu o idee originala de testare

Cum ar fi: sondaj de opinie, targuri handmade, concursuri, jocuri interactive etc.

4. Care este structura financiara?

  • De cati bani ai nevoie?

Banca te poate ajuta cu o parte din suma pentru a-ti incepe propria afacere.

Cauta ce oferte exista pentru firme.

  • Cine sunt furnizorii tai?

Cauta persoane stabile ce nu te v-or lasa la greu fara necesarul pentru productie.

  • Ai colaboratori in afacere sau angajati?

Cum impartiti castigul?

  • Fii la curent cu schimbarile fiscale

Pentru a stii ce fel de forma de organizatie ti se potriveste afla mai multe despre formele de firme.

Afla cum poti beneficia de unele avantaje si evita disconfortul de a plati mai mult deoarece nu stii reglementarile in vigoare.

Site-ul Contabilul (unde iti recomand sa iti faci cont) este ideal pentru a fii la curent cu aceste informatii.

Totodata programele TV, cartile si cursuri pe tema de economie sunt utile.

Robert Kiyosaki in cartea sa celebra „Tata bogat, tata sarac”, un om de afaceri foarte bun, spune in cartea sa cat de importanta este educatia financiara.

Pentru ca, asa cum poate ai observat si tu in viata de zi cu zi, este mai usor sa castigi un ban, dar foarte greu sa-l pastrezi si sa faci sa creasca avutia.

El vorbeste despre diferenta dintre active, pasive si venituri.

Vorbeste despre faptul ca invatand abilitati de vanzare si educatie financiara crestem activele si le protejam sa le avem in continuare.

Va recomand sa invatati despre acest domeniu pentru ca, asa cum spune Derek Bok – „Daca tu crezi ca educatia costa mult, stai sa vezi cat o sa te coste nestiinta”.

Atunci cand mai stii ceva despre ramura de activitate in care vrei sa iti faci afacerea lucrurile sunt mult mai simple, deoarece stii cam ce sa cauti si ce sa faci.

Orice afacere de succes este o afacere in care nu te duci cu multe necunoscute, dupa cum ar zice un matematician.  Important este sa cunosti „datele problemei” pentru a rezolva ecuatia.

5. Cine sunt clientii?

Descrie cat mai exact pentru cine este serviciul/produsul tau.

Cand vei stii asta vei stii si cum sa-i gasesti si sa le atragi atentia.

  • Fa un plan cum ii gasesti si cum te gasesc?

  • Problema, cand esti la inceput, este ca nu esti cunoscut. 

Cum poti castiga bani daca oamenii nu stiu ca oferi anumite servicii sau produse?

De aceea este important acum promovarea firmei tale. Si prin cat mai multe mijloace te promovezi, cu atat mai mult poti acapara o mai mare masa de oameni.

   Foarte multi oameni se concentreaza pe produsul sau serviciul pe care-l ofera. Ei uita ca banii vin atunci cand il vinzi, nu cand il faci si-l tii in debara.

Cand produsele tale sunt (de exemplu) produse pentru bebelusi, clientela ta sunt parintii cu copii mici si cei ce urmeaza sa devina parinti.

In cazul acesta pentru a capta atentia acestor persoane trebuie sa aflii unde le gasesti si cum poti sa fii in aria lor vizuala.

-Posteaza pe grupuri de socializare.

-Ia legatura cu reviste, emisiuni si publicatii pentru publicul tau.

-Evenimente pentru publicul tau: participa, promoveaza, finanteaza sau creaza workshop-uri pentru publicul tau.

-Afla ce face concurenta ta, cum isi atrage ea clientela. Incearca sa faci ca ei si sa aduci imbunatatiri.

-Fa un plan cum ii fidelizezi pe clienti. O afacere de lunga durata are nevoie de clienti lunari ce iti v-or asigura continuitate in activitatea ta.

-Celor care achizitioneaza de la tine poti sa le oferi: carti de vizita, brosuri, carduri de reducere, articole pe site pentru ei etc.

-Tine evidenta unei baze de date a clientilor tai si tine-i la curent cu noile oferte.

-Cere-le parerea. Ofera o reducere daca recomanda, da share, comentariu sau alte activitati ce-ti promoveaza produsul sau serviciul etc.

  • Ofera-le o experienta unica si placuta

Fa cat mai usoara comunicarea cu ei. Ofera servicii si produse de calitate, ofera variante de produse in functie de ceea ce doreste clientul, etc.

  • Folosete serviciile de promovare online si fizice

Site oficial – inregistreaza afacerea pe google business pentru ca oamenii sa te gaseasca pe google maps.

Pagina de facebook, linkedin, instangram, pinterest, twitter, blog, youtube, foloseste-le pentru a ajunge in grupurile oamenilor pe care-i cauti.

Optimizeaza afacerea ta in cautarile pe internet SEO etc.

Expune bannere, roll-upuri, afise, sigla la locatia fizica, flyere, pliante, etc. pentru a gasi clientela ta, a informa si a-ti pastra utilizatorii.

  • Arata-ti profesionalismul

Prin seriozitate in ceea ce priveste contractele de colaborare.

La locul de munca fii organizat si expune din lucrari (daca oferi produse realizate de tine).

Expune diplomele si certificarile tale in domeniu.

Foloseste newslettere si documente emise de firma standardizate. Cu datele de contact, logo si o structura ce o sa-ti usureze munca si in acelasi timp arata profesionalismul.

6.Cum si unde vinzi produsul/servicul?

  • Gandeste-te la pachete de servicii

Foarte des este utilizat modelul de 3 pachete din care clientii pot alege avand mai multe sau mai putine beneficii, in functie de pret.

Cand vine vorba de produse:

  • Gandeste-te la cum este ambalat produsul

Evidentiaza beneficiile achizitionarii produsului.

  • Evita sa ai o gama prea larga de produse din aceeasi categorie

Deoarece produce confuzie in mintea clientului, facandul sa nu stie ce sa aleaga si ajungand sa nu mai aleaga nimic.

  • Produsul care nu se prea vinde rebrenduieste-l

Afla ce nu prea ii place clientului si schimba acel lucru.

As putea sa va zic un exemplu: „Cand lucram pe litoral (vindeam suveniruri) era o decoratiune ce se agata pe tavan cu delfini, ce facea zgomot atunci cand batea vantul. Din greseala, am rupt delfinul din centru care atarna prea jos. Oamenii au vazut acel model si vroiau sa cumpere acel model. Pe scurt, s-a vandut ca painea calda asa, iar eu trebuia sa rup la toate delfinul din centru.”

 

Mai multe despre cum sa vinzi poti afla in Ghidul complet: Cum sa vinzi.

7. Care este costul de productie si vindere?

  • Pentru ca afacerea ta sa fie profitabila costul de productie trebuie sa fie mai mic decat cel de vindere.

  • Cand vine vorba de a alege pretul produsului tine cont de toate consumabilele.

Ce utilajele folosesti, electricitate, spatiul de desfasurare al activitatii, programe utilizate, personalul necesar etc.

In calitate de client nu ne dam seama de acest aspect si putem sa alegem un pret care sa ne bage in faliment, inainte de a incepe afacerea cu adevarat.

  • Trebuie sa vezi lucrurile mult mai amplu nu in termen de „aici si acum”.

Ai nevoie de planuri si viziuni asupra afacerii, deoarece firma nu o creezi si merge de la sine fara contributia ta.

Pana si o aplicatie pe telefon trebuie controlata sa nu apara erori, sa incerci sa aduci ceva nou pentru a o dezvolta si pastra clienti.

Ajuta-i si pe prietenii tai sa afle cum sa inceapa o afacere, nu ezitati sa dai share la articol.

 

Pentru a revedea articolul puteti sa vizualizati si varianta EBook aici.

 

 

 

2 comments

    • Sigur, daca iti place sa citesti mai multe iti recomand niste carti: Start Run & Grow a Successful Small Business de Toolkit Media Group, The Business Start-Up Kit de Steven D. Strauss, The 4-Hour Workweek de Timothy Ferriss si The $100 Startup de Chris Guillebeau