Prietenul meu Virtual
ce sa mananci ca sa fi sanatos

Ce sa mananci ca sa fii sanatos?

Gasesti mii de carti pe acest subiect si inca nu stii ce sa mananci ca fii sanatos? Acest articol incearca sa faca lumina in ceea ce cunosti despre alimentatie.

Avantajele unei alimentatii sanatoase:

  • O buna alimentatie ajuta organismul sa-si refaca fortele mai repede si sa se vindece (cum e cazul gripei, de exemplu).
  • Foarte multe boli apar datorita alimentatiei necorespunzatoare.
  • O dieta echilibrata ajuta la prelungirea duratei de viata.

Care sunt alimentele de care am nevoie?

  1. Ai nevoie de proteine, deoarece acestea sunt importante in crestere (pentru cei care mai cresc) si in inlocuirea celulelor moarte (in cazul ranilor, de exemplu).
  2. Ai nevoie de carbohidrati deoarece sunt “benzina” pentru “motorul” tau. Iar in caz de mananci mai mult decat poti consuma, depui grasime si pot aparea boli de alimentatie ( cum ar fi diabetul).
  3. Ai nevoie de grasimile bune (care dau energie) si trebuie sa le eviti pe cele rele.

Care sunt regulile in alimentatie:

  1. Fa-ti un program fix al meselor.

    Astfel corpul tau se obisnuieste cu programul si controlezi cat mananci.

  2. Mesteca bine alimentele.

    Eu de obicei mancam in graba la munca. Tot ceea ce vedeam la exterior era ca incep sa sughit, insa in interior stomacul se forta sa digere alimente care i le dadeam prea dintr-o data.

  3. In timpul mesei evitati alte activitati.

    Cum ar fi: cititul, privitul la televizor etc. Motivul pentru care este bine sa evitam aceste situatii este ca daca esti atent in alta parte nu mai tii cont de cat mananci si s-ar putea sa mananci mai mult decat ai nevoie.

  4. Zaharul, uleiul si sarea in cantitati mari nu sunt bune pentru organism.

    Sarea retine apa in corp si cresti in greutate. Grasimea se depune si forteaza organismul sa lucreze in conditii dificile. Iar zaharul poate duce la diabet.

  5. Fructele se mananca intre mese.

    Acestea nu tin de foame, dar pot fii ideale ca gustare deoarece creaza pofta de mancare.

  6. Cele mai adecvate moduri de a gati alimentele sunt: la gratar, fierbere, gatire la abur sau in folie.

    Mancarurile prajite sunt nesanatoase si pot provoca arsuri la stomac.

  7. Beti apa. 

    Tot aud de 1,5-2 litri dar este doar un mit, corpului trebuie sa-i dai cata apa doreste.  Problema cu acest lucru e ca nu toti stim ca ne este sete. De multe ori confundam setea cu foamea si-i dam organismului prea multe alimente si prea putine lichide. Cea mai usoara metoda de a-ti cunoaste corpul e sa-i dai apa, iar daca senzatia dispare inseamna ca de fapt aveai nevoie de apa.  O alta problema care poate aparea daca nu ii dai corpului destula apa este ca il educi sa retina apa (asta inseamna ca greutatea in plus poate fi doar apa pe care corpul o retine pentru a nu se dezhidrata).

  8. Nu combina in alimentatie fainoasele cu carnea.

    Aceasta combinatie duce la ingrasare.

  9. Fa-ti un regim alimentar personalizat.

    Nivelul energetic, proteinele, lipidele, fibrele si carbohidrantii alimentelor consumate este necesar sa se potriveasca tie. Tine cont de stilului tau de viata (sedentar sau activ), constitutie ( inaltimea ta, structura osoasa) si istoric (boli la care esti predispus, boli pe care le ai).

  10. Evita sa mananci dupa ora opt seara.

    Corpul digera mai greu alimentele si somnul este perturbat de acest lucru.

Deci, ce alimente sunt necesare intr-o nutritie sanatoasa?

Cand vine vorba de o alimentatie sanatoasa si echilibrata avem nevoie de:

  1. Legume si fructe. 

    Unele sunt evitate daca doriti sa slabiti cum ar fi banane, struguri, cocos, fasolea.

  2. Carne. 

    Carne macra de vitel, pui si curcan fara piele, carne de vaca, potarniche, iepure, prepelita, cal, evitati carnea grasa de porc si tot ce e din carne de porc.

  3. Peste.

    Melva, peste sabie, somon, sardina, hamsie, ton, macrou, stavrid, evitati pestii in ulei sau marinat.

  4. Fructe de mare si alte creaturi marine. 

    Moluste, scoici, calamari, caracatita, crabi, creveti, languste, sepii.

  5. Oua. 

    Nu mai mult de 3-4 galbenusuri pe saptamana datorita cresterii colesterolului, evitati sa mancati albusul de la ou.

  6. Ulei. 

    Cel mai bun este cel de masline si evita prajirea uleiului.

  7. Lactatele si derivatele din lapte cat mai spre forma naturala. 

    Lapte simplu, iaurt fara fructe, branza nesarata.

  8. Bauturi. 

    Apa oricat si oricand, vinul e bun in cantitati mici, berea e buna pentru pietre la rinichi dar nici cu asta sa nu exageram.

  9. Condimente.

     Orice dar in cantitari prudente. Maioneza, ketchup-ul si mustarul nu sunt recomandate in primul rand datorita zaharului din ele. Alimentele prea condimentate pot provoca arsuri stomacale, eruptii pe piele etc.

  10. Seminte in forma lor naturala, neprajite si fara sare sau zahar in exces.

    Cele mai bune pentru sanatate sunt: nucile, semintele chia, de canepa, de rodie, de in, de dovleac, de caise, de susan, de floarea soarelui, de chimen si de struguri.

De evitat cerealele, aminoasele si zaharurile sau de consumat in cantitati reduse deoarece acestea ofera corpului mai multi carbohidranti decat are nevoie.

Pentru cei ce doresc sa-si organizeze mese mai bine si sa inceapa un stil de viata mai bun am pregatit cateva PLANURI DE ORGANIZARE A MESELOR GRATUITE ce le puteti descarca de aici.

Ti-a placut articolul?

Nu ezita sa dai share pentru a afla si altii cum sa manance mai sanatos.

2 comments

    • Ti-as putea spune dar nu sunt expert. Cel mai bine poate sa-ti recomande un dietician, si tine cont daca ai alergii, boli care afecteaza alimentatia, varsta etc.